Wednesday 17 September 2014

Sifat mulia dalam rumahtangga

Assalamualaikum buat pembaca semua..

Tajuk entry Nor pagi yang indah ini adalah antara sifat-sifat mulia yang perlu di amalkan oleh suami isteri untuk kekal bahagia..

Kita memang mudah rasa marah, tidak puashati dan bersangka buruk terhadap pasangan. Lebih-lebih lagi kalau si suami balik lewat, si isteri mesti marah-marah. beranggapan si suami ada perempuan lain diluar.
Bagi si suami pula, kalau si isteri bersiap cantik-cantik ke ofis, mesti dalam hati terdetik si isteri ada teman tapi mesra.
Akibatnya masing-masing timbul rasa tidak puas hati. Dan inilah perkara-perkara yang negatif sering membelenggu dalam hidup berumahtangga.

Harus diingat bahawa dengan membuat keputusan berumahtangga, kita mestilah berfikiran luas dan terbuka. Bukan memihak sebelah pihak jika berlaku krisis dan rasa tidak puashati. Carilah jalan penyelesaian dengan baik dan perlulah buang sifat yang negatif dan EGO.

Keluarga bahagia


Perkara penting dalam rumahtangga :-

1. Kejujuran
=>> Kejujuran sangat penting tidak kira suami mahupun isteri. Elakkan diri daripada bersangka buruk terhadap pasangan dan harus di buang sifat-sifat negatif yang boleh merosakkan hubungan suami isteri.

2. Bertanggungjawab
=>> Suami isteri perlu tahu tanggungjawab masing-masing setelah diijabkabul. Sekiranya suami isteri dapat menjalankan tugas yang diamanahkan dengan sebaiknya sudah pasti pertelingkahan tidak berlaku. Dalam keluarga, suami lah perlu memastikan seluruh keluarganya dijaga dan dibimbing ke jalan yang di redhai ALLAH manakala isteri dan anak-anak perlu mengikut tunjuk ajar dan perintah selagi tidak bertentangan dengan kehendak agama.

3. Adil
==> Tidak kira suami ataupun isteri, kita perlu bersikap adil terhadap semua orang supaya rumahtangga aman dan damai. Seharusnya kita perlulah memahani sendiri konsep adil itu sendiri sebelum melaksanakannya.

4. Bekerjasama
=>> Apa yang penting, bak kata pepatah..Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Jika sesuatu pekerjaan dilakukan bersama-sama, ia pasti menjadi mudah.

5. Disiplin
=>> Untuk mencapai matlamat, suami isteri perlu berdisiplin bagi memastikan seluruh keluarga sentiasa berdisiplin. Berdisiplin dalam melakukan setiap yang disuruh oleh AGAMA dan meninggalkan apa yang dilarang.

6. Prihatin
=>> Suami perlu rajin-rajinkan mengambil tahu hal yang berlaku dalam keluarga.Jika ada apa yang tidak kena,seharusnya cepat-cepat perbetulkan dengan segera.Hal ini penting supaya ahli keluarga tidak tersasar jauh dari jalan yang patut kita lalui.

Terdapat 11 amalan mulia dalam keluarga
~ Sentiasa bersabar dan tabah menghadapi segala dugaan yang mendatang
~ Sentiasa memaafkan orang yang melakukan kesilapan
~ Saling tolong menolong antara satu sama lain
~ Bersikap jujur dengan sesiapa sahaja
~ Saling sayang menyayangi
~ Boleh bertolak ansur
~ Bertanggungjawab dan amanah
~ Elakkan diri dengan sifat-sifat negatif
~ Sekiranya ada masalah, duduk berbincang la.
~ Mesti bersikap terbuka dan bersedia menerima kritikan
~ Sentiasa senyum.

Bagi meraka yang belum berumahtangga,Mesti mengimpikan keluarga yang bahagia bukan..Berdoalah dan berusaha la supaya akan datang kita memperolehi keluarga yang bahagia.

Bagi yang sudah lama berumahtangga tapi belum dikurniakan ANAK..mesti inginkan zuriat sebagai pengerat hubungan suami isteri..Keriuhan anak-anak mesti terbayang-bayang di minda..DAN adakah kita hanya berdiam diri tanpa berusaha..Bertahun menanti tanpa ada usaha????

JIKA ANDA salah seorang mengalaminya...JOM KITA BERUSAHA, BERIKHTIAR dan seterusnya BERDOA supaya dikurniakan zuriat..

Apa yang perlu kita buat??
Nor akan perkenalkan SET KESUBURAN SHAKLEE yang sebelum ni ramai yang berjaya..semuanya dengan IZIN ALLAH.

Set Kesuburan Shaklee
Detail untuk mengetahui SET KESUBURAN ini boleh baca dalam entry saya yang sebelum ini

http://superdupersupplement.blogspot.com/2014/06/set-kesuburan-shaklee.html


Jika Anda ingin penjimatan potongan harga sehingga 15 ~ 20%, anda boleh mendaftar sebagai AHLI..Yuran keahlian rm75 untuk seumur hidup.banyak benefit menanti ANDA..

ANDA sihat dan untung!!!


Jika berminat,anda boleh hubungi saya
fb: SitiNor Mamat
Page : Super Duper Supplement
Call/sms/whatsapp : 0139100171

 ~free consultation untuk customer saya~






6 comments:

  1. Amalkan tips bahagia untuk kekal bahagia...I loooike!


    Senaman kardio + Supplemen hebat >>>KURUS...
    Jemput baca entry terbaru saya http://bit.ly/Xhs6Ju

    ReplyDelete
  2. thanx..moga bermanfaat utk semua..

    Anda Wanita? Wajib baca ini -->> PANDUAN MENJAGA KEBERSIHAN BAHAGIAN INTIM WANITA

    ReplyDelete
  3. info yang bagus untuk diamalkan ^_^

    tak bahagia sebab tak cantik dan jerawat? baca ini http://shkleika.blogspot.com/2014/09/kenali-kedudukan-jerawat-dan-tips-cantik.html

    ReplyDelete
  4. Nice sharing dear... In shaa Allah boleh di amalkan :)

    Jom cuba >>> Set Darah Tinggi Shaklee

    ReplyDelete