Thursday 11 September 2014

Pentingnya Penjagaan Mata di Awal Usia

Salam sayang buat pembaca blog yang Nor sayangi..

Tajuk entry Nor hari ni,WOW..memang penting untuk kita..

~MATA~

Merupakan merupakan organ tubuh yang penting dan bernilai untuk manusia terutamanya pada peringkat awal perkembangan deria penglihatan.Atas alasan ini la IBU BAPA perlu memainkan peranan dan tanggungjawab untuk memastikan mata anak dijaga dengan sebaiknya.

Penjagaan mata bermula dengan makanan. Terdapat makanan khas untuk mata seperti ikan, lobak merah, bayam,tomato, kekacang, telur, air yang banyak, bijirin, brokoli dan  labu.


Mata yang sihat


Antara vitamin yang diperlukan oleh mata adalah :-

Protein
Protein adalah bahan asas yang diperlukan untuk nutrisi, perkembangan dan proses baikpulih tubuh. Protein juga berperanan besar terhadap metabolisme serta pemprosesan bahan kimia dan enzim yang berlaku dalam badan.Ia boleh diperolehi daripada sumber haiwan dan tumbuhan.

Kalsium
Makanan yang kaya dengan kalsium baik untuk mata kerana kalsium berfungsi untuk menghapuskan ketegangan ocular.Antara makanan yang kaya dengan kalsium ialah kekacang dan produk soya, cendawan, udang, sotong dan hasil tenusu.

Vitamin A
Vitamin A bagus untuk menangani pelbagai jenis masalah mata termasuklah masalah penglihatan yang kurang jelas ketika waktu suram dan gelap. Antara makanan yang kaya dengan vitamin A ialah minyak ikan, lobak merah, keju, susu, sayur-sayur hijau dan oren.

Vitamin B
Vitamin B-complexs diperlukan untuk memastikan mata yang terus sihat. Kekurangan vitamin B2 boleh menyebabkan mata berwarna merah, rasa panas dan sensitif terhadap  cahaya terang. Antara makanan yang boleh diambil seperti bijirin, gandum dan ekstrak yis.

Vitamin C
Vitamin C dipercayai mampu mengelakkan mata daripada katarak dan glaukoma. Didapati maya yang sihat mengandungi vitamin c yang banyak. Antara makanan yang kaya dengan oren, tomato, sayur berdaun hijau dan kentang

Vitamin E
Vitamin ini diperlukan untuk menghalang katarak. Ia membantu menyihatkan salur darah dan retina. Sumbernya ialah minyak sayur, roti gandum, bijirin dan sayuran hijau.

Zink
Zink diperlukan bagi membolehkan retina berfungsi dengan baik. Zink juga diperlukan bagi mnegeluarkan vitamin A dari hati untuk digunakan oleh mata. Makanan yang kaya dengan zink ialah daging merah, kekacang, hati dan kerang-kerangan.


Tanda-tanda mata kekurangan nutrisi
- sukar menyesuaikan mata dengan perubahan cahaya terutamanya pada waktu malam.
- mata rasa cepat kering, gatal, berwarna merah dan panas
- bermasalah ketika ingin fokus 
- Sukar untuk memberi tumpuan terhadap sesuatu objek.


Bagi Nor, ibubapa seharusnya memastikan anak-anak mengambil pemakanan yang sihat.
INGAT!!!ibubapa perlu menghadkan pengambilan gula, minuman berkabonat, kek dan coklat untuk mengelakkan kesihatan mata terjejas..Pemeriksaan mata juga perlu bagi memastikan mata anak-anak sihat dan tidak mengalami masalah yang serius.
Pemeriksaan Mata


JAGA LAH mata dari peringkat awal usia.
Untuk memastikan anak-anak mendapat ke semua vitamin,ibubapa perlu menyediakan supplement yang terbaik untuk anak anda.

SET KANAK-KANAK shaklee terdiri daripada Meal shake dan Omega Guard lengkap dengan vitamin-vitamin membantu ibubapa untuk memastikan kesihatan anak-anak terjaga khususnya anak-anak yang berada di alam persekolahan.


Set Kanak-kanak

MEAL SHAKE

1. Nutrisi Lengkap
~mengandungi 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat akan menyebabkan menyukarkan kadar penyerapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. ia turut mengandungi lecithin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak

2. Membekal nutrisi kepada sel tubuh
~kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel kulit, kuku, rambut, darah, organ, imun dan lain-lain

3. membantu tumbesaran
~mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses pembesaran tubuh badan

4. Anti oksida
~Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan agen anti oksida yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan.

5. Mengembalikan seri wajah
~mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan kuprum yang cukup untuk membina sel-sel darah yang sihat, sekaligus memberi kompleksi wajah yang lebih cantik

6. detokfikasi
~kaya dengan serat larut untuk membanu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus

7. kelazatan rasanya
~ minuman yang lazat untuk diambil bersama fruktosa semulajadi, penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga. tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula 

OMEGA GUARD


OMEGA GUARD adalah Minyak Ikan Terbaik di Dunia.Ia mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semuljadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain.

Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. Badan kanak-kanak sememangnya cepat membesar dan amat penting agar anak anda mendapat DHA yang secukupnya. DHA atau docosahexaenoic acis amatlah penting untuk perkembangan otak dan mata kanak-kanak. Ia memastikan sel-sel di otak, mata (retina), jantung dan sistem saraf yang lain berkembang dengan baik.

Omega Guard SHAKLEE merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan Omega Guard menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.




Anda berminat??
Hubungi Nor :
Page : Super Duper Supplement
sms/whatsapp : 0139100171
Email : superdupersupplement.blogspot.com





7 comments:

  1. Comelnya mata amni

    WAJIB BACA : MASALAH KEDUDUKAN RAHIM WANITA http://jomsihatjomgojes.blogspot.com/2014/09/adakah-kedudukan-rahim-penentu-kesuburan.html?m=1

    ReplyDelete
  2. kan..? tambah2 skrg ni byk plk gajet2, kalu duk mngadap gajet sgt pn boleh bahayakn mata..

    Bayi ada masalah ruam ? Jemput baca -->> PETUA ATASI RUAM BAYI

    ReplyDelete
  3. kesian pada anak-anak yang rabun diusia muda ni. thanks for sharing.

    Apa dia? Kesan enfuselle?
    Healthy'beautieshoppe: Cabaran Enfuselle | Update Day 14

    ReplyDelete
  4. Comel mata... nak pinjam boleh tak??

    Nak sesuatu yang hebat??

    Jom cuba BASIC H SHAKLEE

    ReplyDelete
  5. Jaga mata leklok ye..Kalau ini untuk anak2, dewasa sila cuba Carotomax..:)

    Nak tips sendi tulang sihat?
    TIPS MERAWAT SAKIT SENDI DAN TULANG

    ReplyDelete
  6. memang perlu..rimas pakai spec!!

    kuat berpeluh?mungkin membantu anda >> http://shkleika.blogspot.com/2014/09/hiperhidrosis-kenali-punca-dan-rawatan.html

    ReplyDelete