Monday 5 May 2014

Pembelajaran Pertama Bayi dalam Kandungan

Salam sayang Nor ucapkan buat pembaca2..

Petang nie Nor nak kongsi sikit apa yang Nor baca dari majalah PA & MA keluaran APRIL 2009...huhuhu..Sebenarnya Nor mengemas semalam majalah2 lama...kemas punye kemas Nor terjumpa la koleksi majalah2 PA&MA tahun 2009 memandangkan tahun tu Nor pregnant anak FIRST...

KHAS untuk ibu-ibu yang sedang HAMIL..
Antara topik yang best Nor baca adalah Pembelajaran Pertama Bayi dalam Kandungan..

Kita mesti tertanya-tanya..bila sepatutnyanya kita melakukan ransangan kepada bayi kita????
Jawapannya...ransangan boleh dilakukan selepas 4 bulan kehamilan kerana bayi kita mula belajar mengenai persekitaran.Rahim kita adalag dunia pertama untuk si kecil belajar.Ia adalah tempoh kritikal untuk membina keupayaan otaknya...Kepintaran dan perkembangan bayi boleh diransang sejak dalam kandungan.Stimulasi terhadap bayi boleh dilakukan apabila kandungan memasuki usia 4 bulan.


Justeru itu anda boleh memberi pelbagai teknik ransangan istimewa untuk bayi dalam tempoh kehamilan.

Antara teknik-teknik ransangan adalah :-

Bercakap
==> antara cara yang paling mudah untuk anda mula berkomunikasi dengan bayi apabila anda sudah bersedia untuk menerima kehadirannya..Boleh libatkan suami dengan aktiviti ini supaya bayi mengenali suara ibu dan bapanya.Bayi juga dapat merasakan perasaan kasih sayang yang bakal anda berikan kepadanya.

Bacaan AL-QURAN
==>Mukjizat kitab suci Al-Quran sudah termaktub sejak azali lagi.Ibu atau bapa selalu la membaca surah-surah Al-Quran supaya bayi merasakan ketenangan dan paling penting dapat mengajar anak dalam kandungan supaya tidak mensyirikkan ALLAH.

Zikir/Selawat
==> Ibubapa digalakkan selalu berzikir atau berselawat.Zikir yang memuji kebesaran ALLAH seperti Asma Ul Husna dan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW akan memberi ransangan kedamaian dan kekuatan jiwa bayi yang mendengarnya.

Pemakanan
==> Ibu hamil perlu makan makanan yang berkhasiat.Pilih la minum susu,makan kurma dan ikan segar untuk meransang otak bayi.

Usapan Lembut
==> Menepuk lembut perut,menggosok persekitan perut dan mengusap perut untuk mendapat tindak balas bayi. Isyarat seperti ini mampu meransang minda bayi.Lakukan setiap hari supaya bayi merasakan sentuhan maya ini.

Tingkah Laku Baik
==> Para ibu yang sedang hamil mesti menunjukkan tingkah laku yang baik.Tingkah laku yang baik mempengaruhi sikap anak yang bakal dilahirkan.

Bahan Bacaan
==> Selain buku-buku ilmiah,ibu juga boleh melakukan aktiviti yang melibatkan pengiraan seperti subjek matematik.Ia mampu membuatkan otak anda aktif sekaligus memberi kesan yang sama pada bayi.

Elakkan mengalami tekanan
==> Ia akan memberi kesan negetif kepada personaliti walaupun dalam kandungan.Dalam tempoh kehamilan apa sahaja tekanan termasuk emosi dan fizikal si ibu,bayi juga turut merasakannya..

Hah...segala tindak tanduk ibu-ibu mempengaruhi bayi dapat kandungan..Ibu perlu memberi yang terbaik untuk melahirkan anak yang terbaik..Seharusnya kaum-kaum bapa perlu memberi perhatian lebih kepada ibu-ibu mengandung ni..

Ini saja yang dapat Nor kongsikan pada pembaca..Semoga memberi manfaat kepada kita khususnya buat ibu-ibu mengandung..

OOOppppppsssss..

terlupa pulak...

Pengambilan minyak ikan OMEGA-3 adalah makanan terbaik untuk perkembangan otak bayi.
Salah satu produk yang terdapat dipasaran ialah OMEGA GUARD shaklee.

OMEGA GUARD adalah Minyak Ikan Terbaik di Dunia.Ia mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semuljadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain.

Jomssss kita baca apa yg ada dalam Omega Guard SHAKLEE..

Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

OmegaGuard SHAKLEE merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan Omega Guard menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.

=> Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan 
otak janin
=> Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak
=> Meningkatkan sistem imun tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak

=>Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema dan jugak dapat mengurangkan jangkitan pernafasan
=> Ibu yang menyusu juga boleh menyalurkan khasiat omega 3 kepada bayi yang disusuinya.


Omega Guard shaklee














0 comments:

Post a Comment